Piektdien, 2025. gada 12. septembrī, plkst. 12.00 Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs (Skārņu ielā 10, Rīgā) aicina žurnālistus uz mediju pastaigu izstādē “Drosme un rūpe. Arhitektūra un dizains: Roche vīzija” un tikšanos ar projekta komandu.
Dalībnieku reģistrācija: plkst. 11.30–12.00
Izstāde “Drosme un rūpe. Arhitektūra un dizains: Roche vīzija”, kura Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (DMDM) norisināsies no š. g. 13. septembra līdz 23. novembrim, pirmo reizi Latvijā apkopo un parāda vērtīgas 20. gadsimta arhitektūras un dizaina liecības no Roche arhīva Bāzelē, atklājot viena no senākajiem un vadošajiem farmācijas uzņēmumiem pasaulē progresīvo pieeju arhitektūrai un grafikas dizainam un tā sakarus ar Latviju.
Šveices farmācijas uzņēmuma Roche vadības drosmīgā domāšana, tolerance un rūpe tika vērsta ne tikai farmācijas zinātnes attīstības virzienā, bet arī zīmola vizuālās identitātes izveidē. Unikālas fotogrāfijas, arhitektu oriģinālās skices, rasējumi un bagātīgs iespieddarbu klāsts izstādē veido iedvesmojošu stāstu par Roche korporatīvā tēla tapšanu un kultivēšanu cauri gadu desmitiem.
Ekspozīcija sniedz padziļinātu ieskatu divu arhitektu – latvieša Aleksandra Klinklāva un šveicieša Oto Rūdolfa Zalvisberga – radošajā mantojumā, ko 20. gadsimta sākumā dokumentējuši izcili fotogrāfi Roberts Johansons (Latvija) un Roberts Šprengs (Šveice). Tikpat būtisks ir talantīgu mākslinieku Maksa Braitšmita, Teo Balmera, Jana Tšiholda u.c. devums izteiksmīga grafikas dizaina radīšanā, izstrādājot Roche produkcijas tēlus.
Mediju pastaigā piedalīsies:
- Inese Baranovska, izstādes līdzkuratore, LNMM / Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja vadītāja – pastāstīs par izstādi, tās tapšanas aizkulisēm un sadarbību ar Roche, iepazīstinās ar projekta komandu, informēs par pavadošo pasākumu programmu;
- Aleksejs Muraško, izstādes līdzkurators, grafikas dizainers – runās par ekspozīcijas konceptu un tajā redzamajiem grafikas dizaina darbiem, prezentēs izstādes katalogu;
- Dāvis Gasuls, izstādes arhitekts – raksturos ekspozīcijas scenogrāfiju un uzbūves specifiku.
Norisi moderēs DMDM vadītāja Inese Baranovska.
Pēc ievada uzrunām klātesošie dosies aplūkot izstādi izvērstā ekskursijā kopā ar kuratoriem Inesi Baranovsku, Alekseju Muraško un arhitektu Dāvi Gasulu, kuri sniegs komentārus par ekspozīcijas iekārtojumu un mākslas darbiem, izceļot būtiskākos akcentus. Pastaigas laikā žurnālisti varēs uzdot jautājumus, fotografēt un filmēt. Noslēgumā būs iespēja individuāli intervēt projekta īstenošanā iesaistītās personas.
Lai vienotos par interviju norisi citā dienā, lūgums sazināties ar DMDM komunikācijas speciālisti Līvu Kubulnieci, zvanot pa mobilo tālruni (+371) 28 381 129 vai rakstot uz e-pastu .
Par izstādi
Ekspozīcijas mērķis ir pastāstīt mūsdienu skatītājam, kā uzņēmuma vadības drosmīgā domāšana, tolerance un rūpe tika vērsta gan farmācijas zinātnes attīstības virzienā, gan savas vizuālās identitātes – precīzas un kvalitatīvas – izveidē. Darbā Roche aicināja labākos, arhitektiem un grafikas dizaineriem sniedzot radošo brīvību un iespēju eksperimentēt, – tā tapa jauna konkrētās nozares specifikai atbilstoša funkcionāla arhitektūra un neparasti bagātīga grafikas dizaina valoda, kas paralēli zinātnes atklājumiem 20. gadsimtā lika pamatus Roche korporatīvajam tēlam.
Roche 1896. gadā Bāzelē, Šveicē dibināja pieredzējušais uzņēmējs Frics Hofmans-Larošs (Fritz Hoffmann-La Roche) ar pārstāvniecībām Itālijā un Vācijā. Pirmais pasaules karš un revolūcija Krievijā būtiski ietekmēja kompānijas darbību, kad finansiālo grūtību rezultātā to vajadzēja pārveidot par akciju sabiedrību. 1920. gadā vadību pārņēma Emīls Kristofs Barels (Emil Christoph Barell), kurš veicināja progresu un modernās farmācijas izaugsmi. Jau pašos pirmsākumos uzņēmums bija kosmopolītisks, nodrošinot vienlīdzīgas iespējas sievietēm. Barels pievērsa lielu uzmanību arhitektūras, grafiskā dizaina un starptautiskā mārketinga attīstībai un arī uzsāka mākslas darbu pasūtīšanu Roche ēkām.
Savukārt uzņēmuma darbības sākums Latvijā saistīts ar Liepājā dzimušo Jozefu Āronštammu (Joseph Aronstamm), kurš Krievijā radīja veiksmīgu tirdzniecības tīklu. Pēc 1917. gada Oktobra apvērsuma viņš atgriezās Latvijā un nodibināja Roche aģentūru. 1931. gadā tika plānota Roche ēka Rīgā, lai tā kļūtu par centru Baltijas un Krievijas reģionam, taču karš un okupācija to izjauca. Roche Latvijā atsāka darbību 1993. gadā, 2005. gadā izveidoja SIA “Roche Latvija”, kas 2016. gadā atpirka vēsturisko ēku Miera ielā 25. Ēku atjaunoja SIA “Didrihsons arhitekti”.
Izstādē Latvijas publika pirmo reizi varēs iepazīties ar unikāliem materiāliem, kas glabājas Roche arhīvā Bāzelē: fotogrāfijām, arhitektu oriģinālajām skicēm un rasējumiem, kā arī kaleidoskopisku iespieddarbu klāstu. Ekspozīcijas centrālo asi veido stāsts par diviem arhitektiem: latvieti Aleksandru Klinklāvu un šveicieti Oto Rūdolfu Zalvisbergu. Abus vieno sekošana modernismā balstītai funkcionalitātei, par galveno izvirzot nepieciešamību radīt konkrētā uzņēmuma prasībām pielāgotu arhitektūru. Šo arhitektu veikumu 20. gadsimta sākumā dokumentējuši izcili fotogrāfi – Roberts Johansons (1877–1959, Latvija) un Roberts Šprengs (Robert Spreng, 1890–1969, Šveice).
Aleksandrs Klinklāvs (1899–1982) ir pirmās īpaši Roche uzņēmumam būvētās funkcionālisma stila ēkas ārpus Šveices arhitekts. 1932.–1933. gadā viņš ir projektējis ēku Rīgā, Miera ielā 25, kas vienlaicīgi paredzēta ražotnes un biroja vajadzībām. Klinklāvs tiek uzskatīts par vienu no ievērojamākajiem Ernesta Štālberga audzēkņiem, profesors apmācības procesā orientējās uz Bauhaus skolas teorētiskiem principiem. Latvijas 20. gs. 20.–30. gadu arhitektūras vēsturē viņš ir ieguvis atzinību kā speciālists veselības aprūpes arhitektūras jomā. Klinklāva radošais mantojums izceļas ar racionālu un proporcionāli līdzsvarotu internacionālo modernismu, ko demonstrē Roche Rīgas filiāles ēka.
Oto Rūdolfs Zalvisbergs (Otto Rudolf Salvisberg, 1882–1940) ir pirmās funkcionālisma stilā būvētās Roche uzņēmuma ēkas Bāzelē (Bldg 21 – administratīvais korpuss) arhitekts. Tā tika pabeigta 1936. gadā, tas ir nedaudz vēlāk nekā Rīgas projekts, bet nenoliedzami abas celtnes vieno askētiska arhitektoniskā valoda un modernisma loģikā balstīta funkcionalitāte. Zalvisbergs atzina par nepieciešamību radīt tieši uzņēmuma prasībām pielāgotu arhitektūru. Tāpat meistara rokraksts spoži izpaudās viņa interjeros, kur pārdomātais un lietotājam draudzīgais detaļu risinājums saglabā savu aktualitāti arī no šodienas skatpunkta.
Otrs nozīmīgs izstādes aspekts ir Roche inovatīvā pieredze, izstrādājot uzņēmuma produktu tēlu grafiskajā dizainā. Kā ar vizuāliem līdzekļiem pastāstīt par zāļu efektivitāti? 30.–70. gados tapušās informatīvās lapas raksturo spēcīgas metaforas un pārsteidzoši dažādi mākslinieciskie paņēmieni, oriģināla un kvalitatīva poligrāfija, kas pārliecinoši atklāj grafiskā dizaina evolūciju 20. gadsimtā.
Par vadošajiem Grafikas nodaļas māksliniekiem uzņēmumā strādājuši vairāki dizaineri, to vidū bija arī Makss Braitšmits (Max Breitschmid, 1911–1970) un Teo Balmers (Theo Ballmer, 1902–1965). Sevišķi jāizceļ leģendārais Jans Tšiholds (Jan Tschichold, 1902–1974) – fotomontāžas pionieris, tipogrāfs un grāmatu dizainers, Bauhaus iedvesmotājs, kuram ir neatsverama loma 20. gadsimta grafiskā dizaina attīstībā.
Muzejs ir pateicīgs par sadarbību ar Roche arhīvu Bāzelē un SIA “Roche Latvija”, apkopojot vērtīgas 20. gadsimta arhitektūras un dizaina liecības, kas parāda, kā viens no vadošajiem farmācijas uzņēmumiem cauri laikiem ir saglabājis uzticību modernismam, racionālai arhitektūrai un izteiksmīgam dizainam, ko demonstrē Roche ēku spilgtākie piemēri Bāzelē, Latvijā un pasaulē, kā arī Roche grafikas dizaina nodaļā tapušie informatīvie izdevumi.
Izstādi pavada plaša pasākumu programma, kurā padziļinātu ieskatu aplūkotajās tēmās sniegs dizaina, arhitektūras un vēstures pētnieki. Jau pirmajā dienā – 13. septembrī – plkst. 13.00 notiks Šveices uzņēmuma Roche pārstāvja, vēstures kolekcijas un arhīva kuratora Aleksandra L. Bieri (Alexander L. Bieri) lekcija “Roche and the Arts – A Legacy of Commitment” (“Roche un māksla: mantojums nākotnei”) un atvērtā ekskursija izstādē angļu valodā. Savukārt radošās darbnīcas, nodarbības skolēniem, Rudens skola bērniem, “Senioru rīti”, “Sarunas muzejā”, lekcijas un citas norises dažādos aspektos aktualizēs Roche kolekcijas daudzveidību un tās nozīmi mūsdienu kontekstā.
Projekta vadītāja, izstādes kuratore:
Inese Baranovska
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja vadītāja /
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs
T: (+371) 67 830 900
E:
Grafikas dizainers, izstādes kurators:
Aleksejs Muraško
Izstādes arhitektūra:
Dāvis Gasuls
Izstādes teksti:
Inese Baranovska
Kristīne Budže
Zinātniskie konsultanti:
Aleksandrs L. Bieri (Alexander L. Bieri)
Ilze Martinsone
Ilva Krišane
Juris Salaks
Rauls Vēliņš
Izstādes komanda:
Līga Brice
Vecākā speciāliste /
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM
Marta Ventere
Izglītības programmu kuratore /
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM
Līva Kubulniece
Komunikācijas speciāliste /
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM
T: (+371) 28 381 129
E: