Izstādes "Iemiesotā doma" anotācija vieglajā valodā
Izstāde ir pirmā lielā zīmējumam veltītā izstāde Latvijā.
Izstādē redzami Latvijas mākslinieku zīmējumi no 18. līdz 21. gadsimtam.
Izstādē skatāmi arī ārpus Latvijas dzīvojošu mākslinieku darbi.
Izstāde ir sakārtota deviņās tematiskās sadaļās:
- Skola;
- Dokuments;
- Stāsts;
- Ķermenis;
- Atmiņa;
- Virsma;
- Zīme;
- Sava pasaule;
- Process.
Sadaļas parāda dažādus veidus, kā mākslinieki domā un zīmē.
Izstādes zīmējumi stāsta par Latvijas vēsturi un savieno ar mūsdienu radošajiem procesiem.
Bieži uzskata, ka zīmējums ir tikai sagatavošanās lielākam darbam.
Zīmējumu bieži neuzskata par svarīgu vai kā mākslas procesa gala rezultātu.
20. gadsimta vidū sāka uzskatīt, ka zīmējums var būt arī patstāvīgs mākslas darbs.
Paralēli mūsdienu digitālo tehnoloģiju progresam daudzi mākslinieki joprojām izvēlas zīmēt ar roku.
Zīmējums palīdz domas padarīt redzamas.
Zīmējums rodas no rokas kustībām.
Tas parāda mākslinieka pieredzi, prasmes un darbu.
SKOLA
Zīmēšana palīdz mācīties redzēt, saprast un attēlot pasauli.
Zīmēšana attīsta novērošanas spējas, proporciju izjūtu un prasmi attēlot cilvēkus, priekšmetus un telpu.
Pirmie Latvijas mākslinieki reālistisko zīmēšanu mācījās Pēterburgas Mākslas akadēmijā.
Latvijas Mākslas akadēmijā joprojām ir svarīga klasiskā zīmēšana no dabas.
Cilvēka figūra ir centrālais mākslas studiju objekts.
DOKUMENTS
Zīmējums var ietvert un saglabāt svarīgu informāciju.
Dažādos laikos cilvēki zīmējumos attēloja cilvēkus, vietas, ēkas un dabu.
Zīmējumi palīdzēja parādīt, kā pasaule izskatījās senāk.
Pirms fotogrāfijas izgudrošanas zīmējumi bija viens no galvenajiem veidiem, kā iemūžināt notikumus, ceļojumus un apkārtējo vidi.
Šajā sadaļā redzami zīmējumi par ceļojumiem, ainavām, ikdienas dzīvi un kultūras mantojumu.
STĀSTS
Cilvēki parasti stāstus izklāsta ar vārdiem.
Stāsti ir svarīga mūsu kultūras un identitātes daļa.
Zīmējumos mākslinieki dalās pieredzē un izjūtās un attēlo savus stāstus.
Daži mākslinieki zīmē arī grūtos dzīves notikumos.
Tas palīdz izteikt drūmās emocijas caur zīmējumu.
Katrs mākslinieks pasauli redz citādi.
Katrs stāsts ir īpašs un var radīt saikni ar skatītāju.
ĶERMENIS
Mākslinieki jau sen zīmē cilvēka ķermeni, lai saprastu formu, kustību un uzbūvi.
Mākslinieki caur saviem darbiem cenšas attēlot arī cilvēka iekšējo pasauli.
Zīmējumos redzami gan reālistiski un precīzi, gan brīvi un netieši attēlojumi.
ATMIŅA
Cilvēki bieži zīmē to, ko vēlas atcerēties vēlāk – kādu cilvēku, mīļu vietu, noskaņu vai domu.
Ar fotokameru attēls tiek uzņemts strauji.
Ar roku zīmējums top lēni un pacietīgi.
Zīmēšana palīdz atcerēties un trenē novērošanas spējas.
Zīmējot cilvēks attēlu iepazīst un izjūt dziļāk.
VIRSMA
Virsma ir vieta, kur zīmētājs saskarās ar materiālu.
Papīrs ir svarīga zīmējuma sastāvdaļa.
Caur atkārtotu kustību un pieskārienu virsmai mākslinieks rada zīmējumu.
ZĪME
Zīme ir vienkāršs attēls ar apslēptu nozīmi.
Zīme var izteikt domu, ideju vai vēstījumu ar dažām līnijām vai formām.
Dažreiz viena līnija vai forma var nozīmēt daudz vairāk nekā redzams.
Mākslinieki ar zīmēm var radīt nopietnus, pārsteidzošus vai arī asprātīgus attēlus.
SAVA PASAULE
Mākslinieks uz baltas lapas ar zīmuli var radīt jaunu realitāti.
Tukšajā lapā var brīvi attēlot sapņus, fantāziju vai personiskas domas.
Zīmējumā mākslinieks izveido savu pasauli.
PROCESS
Zīmējums top pakāpeniski.
Zīmējums top kustībā.
Mākslinieks meklē labāko risinājumu.
Dažreiz pietiek ar dažām līnijām, citreiz darbs top ilgu laiku.
Pirms gatavā darba mākslinieks veido skices.
Skices palīdz izmēģināt dažādas idejas.
Šī sadaļa atklāj mākslinieka darba daļu, ko skatītāji parasti neredz.