Audioapraksts Madonna ar ložmetēju Audioapraksts Madonna ar ložmetēju

Audioapraksts

Kārlis Padegs.
Madonna ar ložmetēju

Glezna: “Madonna ar ložmetēju” 
Mākslinieks: Kārlis Padegs. Dzīvojis no 1911. līdz 1940. gadam 
Mūsu priekšā ir vertikāla taisnstūra formas glezna
Tās augstums ir 134 centimetri, bet platums – 100 centimetri
Mākslas darbs gleznots ar eļļas krāsām uz audekla
Glezna radīta 1932. gadā

15_karlis_padegs_madonna_ar_lozmeteju-copy.jpg

Kārlis Padegs. Madonna ar ložmetēju. 1932. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija

Šajā modernisma virziena gleznā attēlota jaunas sievietes figūra ar ložmetēju rokās. Fons ir tumšs un piesātināts, gleznots galvenokārt ar bieziem, melniem un brūni sarkaniem triepieniem.  

Audekla centrā ir sieviete – Madonna, kura sēž puspagriezienā. Viņas seja attēlota profilā, vērsta pa labi. Skatiens veras tālumā, sejas izteiksme ir mierīga, gandrīz atsvešināta. Sievietes ādas krāsa ir pienaini balta, tāpēc viņas tēls izceļas uz tumšā un piesātinātā gleznas fona. Madonnas seja ir iegarena, sejas vaibsti ir maigi un smalki, piere ir augsta un slīpa, deguns – šaurs un smails. Nelielās mutes tumši sarkano lūpu kaktiņi ir nolaisti un nelielais zods izvirzīts uz priekšu. Sievietei ir gaiši zeltaini, lokaini vidēja garuma mati. Atsukāti atpakaļ, tie atklāj garu, gaišu kaklu un atkailinātus plecus.  

Garā kleita ir ieturēta tumšos, rūsgani brūnos un melnos toņos. Triepieni ir biezi, apjomīgi un veido izteiktu gleznas virsmas reljefu. Gara, horizontāla kleitas izgriezuma līnija atsedz sievietes atslēgas kaulus un bālos plecus. Sievietes rokas ir saliektas elkoņos un tur masīvu pelēku metāla ložmetēju. Bālās plaukstas ir piespiestas pie ložmetēja stobra. Ierocis ir vērsts pa labi Madonnas skatiena virzienā un aizņem lielu daļu audekla. Pie ložmetēja apakšdaļas ir piestiprināta gara patronu lente. Tā ir pārmesta pāri rokai, kurā sieviete tur ieroci. Patronu lente stiepjas no sievietes krūtīm līdz pat audekla apakšējai malai. Pelēkā lente ir attēlota bieziem triepieniem, to veido horizontālu taisnstūru sērija. Uz patronu lentes vidū var saskatīt lielu rūsgani sarkanu traipu. Zem sievietes, gleznas apakšdaļā, tumši zaļā un pelēkā krāsā attēlotas vairākas neskaidri saskatāmas karavīru galvas. To sejas aprises ir izplūdušas un neskaidras. Pa labi no varones, gleznas apakšējā daļā ir blīvi klāti ugunīgi sarkanas un melnas krāsas triepieni. Audekla augšējā labajā stūrī uz melna fona pelēkā krāsā ir mākslinieka paraksts un gleznas tapšanas gads: “Carlis Padegs, 32»

Audioapraksta beigas

Mākslinieks Kārlis Padegs ir spilgta personība Latvijas 20. gadsimta 20.–30. gadu kultūras vēsturē.  Mākslinieciskās darbības sākumā Padega radošajai pieejai raksturīgi centieni izaicināt sabiedrisko domu. Darbu tematikā atklājas asas laikmeta pretrunu izjūtas un kritiska attieksme. Izvēloties noteiktus tēlus un motīvus, modernisma mākslinieks vērš uzmanību uz Pirmā pasaules kara upuriem, pilsētas sabiedrībā pieaugošo sociālo nevienlīdzību. Tāds, piemēram, ir Dievmātes Madonnas tēls, kas īpaši plaši pārstāvēts Renesanses mākslā. Mātes un bērna harmoniskie, cilvēciskas mīlestības apvītie veidoli simbolizēja jaunatklātās humānisma vērtības. Izvēloties kara tēmai Madonnas tēlu, Padegs jaunavīgo tīrību un nevainību ir pretstatījis militārisma atribūtiem. Jaunā sieviete, kas tradicionāli būtu mierpilni attēlojama ar jaundzimušo Jēzus bērnu rokās, tajās tur ložmetēju – brutālu, automatizētu masveida iznīcināšanas ieroci.  

Atbalstītājs