Audioapraksts
Romans Suta.
Klusā daba ar trīsstūra lineālu
Glezna: "Klusā daba ar trīsstūra lineālu"
Mākslinieks: Romans Suta. Dzīvojis no 1896. līdz 1944. gadam
Mūsu priekšā ir vertikāla taisnstūra formas glezna
Tās augstums ir 68 centimetri, bet platums – 62,5 centimetri
Mākslas darbs gleznots ar eļļas krāsām uz audekla
Glezna radīta 1924. gadā

Romans Suta. Klusā daba ar trīsstūri un lineālu. 1924. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija
Šajā kubisma stila gleznā attēlota klusā daba. Kompozīcija veidota no dažādos leņķos novietotiem ģeometrizētiem objektiem, kuri izkārtoti cits aiz cita vairākos slāņos. Gleznas krāsu gamma ir atturīga, dominē zemes toņi: bēšs, brūns, pelēks. Šī noskaņa kontrastē ar spilgti dzeltenas un zilas krāsas akcentiem.
Kompozīcija atrodas uz taisnstūra formas koka galda ar fakturētu, nedaudz raupju smilšu krāsas virsmu. Galda virsmas faktūra ir izcelta ar ritmizētiem triepieniem. Virs galda virsmas, nedaudz tai pieskaroties, atrodas vairāki priekšmeti. Kompozīcijas centrā ir taisnstūra formas papīra mape spilgti zilā krāsā. Mape novietota diagonāli, tikai ar vienu stūri pieskaroties galdam. Šis mapes stūris vērsts uz attēla apakšējo labo stūri, bet mapes apakšējās malas otrs stūris sniedzas augšup pa kreisi, aptuveni līdz gleznas vidum. Kompozīcijas kreisajā daļā ir melns aplis – gramofona plate, ko daļēji aizsedz tam priekšā esošā mape. Plates centrā ir bēšas krāsas papīra etiķete. Savukārt mapei priekšā, tuvāk attēla centram, atrodas tumši brūns trīsstūra lineāls. Arī tas ir novietots diagonāli slīpi, nostatīts uz viena no stūriem. Trīsstūra lineāla tukšajam vidum cauri ir izbāzta gareniski sarullēta balta papīra lapa. Tā sākas galda kreisajā apakšējā stūrī aiz trijstūra un cauri trijstūra centram iznāk tā priekšpusē, daļēji aizsedzot arī aiz trijstūra novietoto zilo mapi. Kompozīcijas apakšējā labajā stūrī blakus zilajai mapei, tuvāk galda malai atrodas neliela citrondzeltenas krāsas bumbiņa. Tās forma ir gandrīz pilnīga apaļa, un tā ir labi apgaismota.
Gleznas priekšplānā zem galda virsmas ir pelēcīga galda pamatne un izvilkta atvilktne ar nelielu rombveida rokturi.
Klusās dabas kompozīcijas fonā, gleznas augšējā labajā pusē redzams pret galdu atbalstītas gleznas apakšējā stūra fragments brūnā rāmī. Tajā attēlots pilsētas ainavas fragments ar divām daudzstāvu ēkām.
Visas gleznas kompozīcijas fonā aiz galda ir tumši pelēkos un pelēkbrūnos toņos veidota ģeometriska plakne – istabas siena, kuras laukuma fragments redzams gleznas kreisajā augšējā stūrī un gar fona kreiso malu. Uz sienas fragmenta redzama daļa no divām to rotājošu kvadrātu līnijām: lielākā kvadrāta līnija ir brūnganā tonī, bet mazākais kvadrāts ar baltu līniju ievilkts lielākā iekšpusē. Gleznas augšējā kreisajā stūrī izceļas gaišs trijstūris, kuru uz istabas tumšās sienas veido neredzama avota gaismas atspīdums.
Klusā daba ar tās daudzplākšņaino kompozīciju rada struktūras, kārtības un ģeometrisku formu vizuālas saspēles izjūtu.
Audioapraksta beigas
Klusā daba ir glezniecības žanrs, kurā attēloti ikdienas dzīves priekšmeti. Piemēram, virtuves piederumi, ziedi, augļi. Klusā daba kļuva īpaši aktuāla modernisma glezniecībā, jo bija pateicīga tēma dažāda veida eksperimentiem ar formu un krāsu. Par modernismu pieņemts apzīmēt mākslas virzienus, kuri kritiski pārskatīja tradicionālos izteiksmes līdzekļus, piedāvājot jaunu kompozīcijas, krāsas un formas izpausmi, cenšoties dziļāk atklāt indivīda iekšējos pārdzīvojumus.
Latviešu glezniecībā izveidojās savs modernisma variants, ko noteica gan vēsturiskie apstākļi, gan tautas raksturs un tradīcijas. Vēlāk tam ieviesa apzīmējumu "klasiskais modernisms". Mākslinieks Romans Suta ir viens no Latvijas klasiskā modernisma pamatlicējiem. Sutas daudzveidīgā radošā mantojuma vidū īpaši izceļama novatoriskā kubisma glezniecība, kas bija sevišķi aktuāla agrīnajā radošās darbības posmā. Šī perioda darbos valda kubismam raksturīgais formu vienkāršojums, kompozīcijas sadalījums atsevišķos segmentos un stūrainība. Uzskatāmi šos kubisma principus atklāj 1924. gadā gleznotā kompozīcija "Klusā daba ar trīsstūra lineālu". Dažādo skata punktu vienlaicīgs savienojums rada jauna veida uztveres iespējas. Mākslinieks gleznā ikdienas priekšmetiem piešķīris iepriekš neapjaustu satura dziļumu.
Atbalstītājs