Izstādes teksti digitāli

Izstādē “Glezniecība: no racionālā uz virtuālo. 1966–2024”

Bernāra Venē citāts pie ieejas izstādē

Es esmu kā zinātnieks, kura vienīgais darbs ir izpēte: es cenšos mākslas laukā konceptualizēt unikālas idejas, priekšstatus, kas līdz šim šķituši neiedomājami.

Izstādes anotācija

Dienvidfrancijā dzimušais mākslinieks Bernārs Venē ir viena no spilgtākajām šodienas mākslas scēnas personībām. Viņa retrospekcija Rīgā, kas veidota īpaši mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA Lielajai zālei, atklāj ne tikai konkrētā autora daiļradi, bet arī zīmīgu 20. un 21. gadsimta mākslas idejisko un  konceptuālo bāzi. 1966. gadā Bernārs Venē no Nicas pārcēlās uz dzīvi ASV, kur ilgstoši uzturējās Ņujorkā.

Savas vairāk nekā 60 gadus ilgās karjeras laikā Bernārs Venē (1941) nekad nav pārstājis uzdot jautājumus; viņš pazīstams kā novators, kas mākslā sāka lietot matemātisko lingvistiku. Ņujorkas intensīvajā mākslas vidē pavadītie pieci gadi veicināja oriģinālas pieejas radīšanu, kurai raksturīgs monosēmisko zīmju izmantojums mākslā, kas kontrastēja ar līdz tam ierasto glezniecības valodu, īpaši attiecībā uz figurālās mākslas polisēmiskumu un abstraktās mākslas visaptverošo dabu. Sešus gadus ilgās, mērķtiecīgās teorētisko pārdomu pauzes rezultāts bija absolūts radikālisms, materializējies skulptūrās un ciļņos, kas kļuva atpazīstami plašākā sabiedrībā. 2000. gadā Venē nolēma atgriezties pie glezniecības, pievēršoties matemātiskiem vienādojumiem un simbolu virknēm, kas aizgūtas no zinātniskiem darbiem, tā atklājot mākslinieku tradicionāli ignorētās racionālās pasaules vizuālo bagātību.

Pavisam nesen – pēc cikla Piesātinājumi (Saturations), kur naratīvs bija tīši padarīts nenolasāms, – Venē radījis darbus, kurus nosaucis par Difeomorfismiem; tajos vizuālā deformācija ir precīzs audeklos attēlotā teksta formālā pielietojuma iznākums.

Viņa jaunākais veikums ir divus gadus ilgušais projekts, kas saistīts ar ģeneratīvo mākslu. Šie digitāli gleznotie darbi ir divdimensionāls ekvivalents viņa skulpturālajiem objektiem Sabrukumi (Effondrements), kur krītošas arkas un leņķi, sekojot dabiskajiem gravitācijas likumiem, piezemējoties veido negaidītas konfigurācijas. Šajos darbos attēlu ģenerēšanai izmantoti algoritmi; tā ir jauna tehnika mākslinieka arsenālā, kas lieliski sasaucas ar viņa mīlestību pret eksperimentiem.

Bernāra Venē darbi eksponēti daudzos prestižos pasaules muzejos, tostarp Modernās mākslas un Gugenheima muzejos Ņujorkā, Hiršhorna muzejā un skulptūru dārzā Vašingtonā, Pompidū centrā Parīzē u.c., kā arī pasaules vadošajās izstāžu zālēs, galerijās un laikmetīgās mākslas kolekcijās. Viņa pēc pasūtījuma tapušās skulptūras pastāvīgi skatāmas publiskajā telpā Āzijā, Austrālijā, Ziemeļamerikā un Eiropā. 2023. gadā Starptautiskajā tēlniecības centrā Ņujorkā Venē saņēma balvu par mūža ieguldījumu tēlniecībā. Bernāra Venē veidotais 18 metrus augstais un 40 tonnu smagais kortēna tērauda objekts Convergence: 54.5° Arc x 14 – veltījums olimpiskajai lāpai – ir vienīgais publiskais mākslas darbs, kas tika radīts speciāli 2024. gada vasaras Olimpiskajām spēlēm Parīzē.

Šobrīd mākslinieka mājvieta ir Lemuī pilsēta Dienvidfrancijā, kur atrodas arī Venē mākslas fonds, kas iemantojis īpaša Eiropas kultūras galamērķa statusu.

Komanda

Izstādes producents / Arterritory.com
Kuratores / Una Meistere & Daiga Rudzāte
Izstādes dizains / Martins Vizbulis
Grafiskais dizains / Krišs Salmanis
Izstādes koordinatores / Vita Birzaka, Mairita Brice
Izstādes komunikācija un izglītības programmas /
Anete Brakša, Ieva Velberga, Nikola Rundāne, Vita Ozoliņa
Izstādes uzbūve / Emīls Eduards Murziņš, Kārlis Verners Baumanis, Armands Medveckis

Etiķetes

Magnētiskās vētras un saistītie fenomeni
1967
Audekls, akrils
Magnetic Storms and Associated Phenomena
1967
Acrylic on canvas

Saistībā ar Gausa izslēgšanas metodi
2000
Audekls, akrils
Related to: “Gaussian Elimination”
2000
Acrylic on canvas

Saistībā ar parametrisku vienkāršu pirmās kārtas diferenciālvienādojumu divās dimensijās
2000
Audekls, akrils, laka
Related to: “Parametric Ordinary Differential Equation of the First Order in Two Dimensions”
2000
Acrylic on canvas, varnished

Saistībā ar nesaistītām lineārām sistēmām
2001
Audekls, akrils, laka
Related to: “Uncoupled Linear Systems”
2001
Acrylic on canvas, varnished

Saistībā ar līmeņu dinamiku klasiski integrējamai dinamikai
2001
Audekls, akrils, laka
Related to: “Level Dynamics for Classically Integrable Dynamics”
2001
Acrylic on canvas, varnished

Zelta piesātinājums ar lim centrā
2003
Audekls, akrils
Gold Saturation with Lim in the Center
2003
Acrylic on canvas

Zelta un zilā piesātinājums ar figūriekavu labajā pusē
2008
Audekls, akrils, laka
Saturation or et bleu avec une accolade sur le côté droit
2008
Acrylic on canvas, varnished

Pērles piesātinājums ar 2 H un (A)
2009
Audekls, akrils, laka
Pearl Saturation with 2 H and (A)
2009
Acrylic on canvas, varnished

Zelta piesātinājums ar Z
2009
Audekls uz saplākšņa, akrils, laka
Gold saturation with Z
2009
Acrylic on canvas mounted on plywood, varnished

Zelta piesātinājums ar R
2009
Audekls uz saplākšņa, akrils, laka
Gold saturation with R
2009
Acrylic on canvas mounted on plywood, varnished

Zelta piesātinājums ar x8
2009
Audekls uz saplākšņa, akrils, laka
Gold saturation with x8
2009
Acrylic on canvas mounted on plywood, varnished

Zelta piesātinājums ar bultiņu
2009
Audekls uz saplākšņa, akrils, laka
Gold saturation with an arrow
2009
Acrylic on canvas mounted on plywood, varnished

Kvadrāta formas zelta glezna ar diagonāliem skaitļiem
2010
Audekls, akrils, laka
Square gold painting with diagonal numbers
2010
Acrylic on canvas, varnished

Zelta aplis ar kvantifikāciju
2012
Audekls, akrils, laka
Gold Round with “Quantifi cation”
2012
Acrylic on canvas, varnished

Zelta piesātinājums ar 45
2013
Audekls, akrils, laka
Gold Saturation with 45
2013
Acrylic on canvas, varnished

Materiāla punkta M trajektorija
2020
Akrils, audekls
Trajectoire d’un point matériel M
2020
Acrylic on canvas

Saistībā ar monodromijas teorēmu
2020
Akrils, audekls
Related to the Monodromy Theorem
2020
Acrylic on canvas

Divi zelta ovāli ar bew
2021
Audekls, akrils, laka
Two Gold Ovals with ‘Bew’
2021
Acrylic on canvas, varnished

Funkcijas y=2x2+ 3x-2 parabola
1966
Audekls, akrils
Parabole de la fonction y=2x2+ 3x-2
1966
Acrylic on canvas

Taisnstūra diagonāles kalkulācija
1966–2006
Audekls, akrils
Calcul de la diagonale du rectangle
1966–2006
Acrylic on canvas

Zelta difeomorfisms 7
2022
Audekls, akrils, laka
Mākslinieka references nr.: Perrotin 701012 Difféo Gold 7
2022
Acrylic on canvas, varnished
Artist’s reference no: Perrotin 701012

Zelta difeomorfisms 7
2022
Audekls, akrils, laka
Mākslinieka references nr.: Perrotin 69793
Difféo Gold 2
2022
Acrylic on canvas, varnished
Artist’s reference no: Perrotin 69793                                

Sarkans difeomorfisms 1
2022
Audekls, akrils, laka
Difféo Red 1
2022
Acrylic on canvas, varnished

Violeta glezna ar ģeneratīviem leņķiem 6
2024
Audekls, akrils, lateksa tinte, laka
Generative Angles Painting – Purple 6
2024
Acrylic and latex ink on canvas, varnished

Fuksīna sarkana glezna ar ģeneratīviem leņķiem 1
2024
Audekls, akrils, lateksa tinte, laka
Generative Angles Painting – Magenta 1
2024
Acrylic and latex ink on canvas, varnished

Violeta glezna ar ģeneratīviem leņķiem 5
2024
Audekls, akrils, UV tinte
Generative Angles Painting – Purple 5
2024
Acrylic on canvas with UV ink                                  

Zelta difeomorfisms 16
2024
Audekls, akrils
Difféo Gold 16
2024Acrylic on canvas

Sarkana glezna ar ģeneratīviem leņķiem 2
2024
Audekls, akrils, UV tinte
Generative Angles Painting – Red 2
2024
Acrylic on canvas with UV ink