Klausīties lūzumzonā
EAMAN (Austrumāfrikas mākslas muzeju – Nairobi) plānots būvēt uz Austrumāfrikas lūzumzonas jeb Lielās Rifta ielejas robežas. Lūzumzona vijas no Džibutijas līdz Mozambikai, apvienojot un nodalot Austrumāfrikas valstis un tautas.
Klausīties lūzumzonā ir EAMAN pirmais projekts, kas veltīts Lielās Rifta ielejas tautu saiknei ar tās dinamiski mainīgo dabas un kultūras vidi. Projekts pēta māksliniecisko un zinātnisko saistību starp kokiem – ielejas sargātājiem un aizstāvjiem, kā arī dzīvību, kas attīstās to ēnā.
Izstādē redzamas četras performances no Klausīties lūzumzonā projekta.
BŪT LAIKAM: Pārakmeņoto koku laika ritējuma atzīmēšana
Performance BŪT LAIKAM veidota kā saziņa ar 12 miljonus gadus seniem pārakmeņotiem kokiem Turkana plato tuksnesī, cilvēces šūpulī. Iedvesma performancei gūta no sajūtām, atrodoties pārakmeņojušos koku klātbūtnē. Tie ir miljoniem gadu vecāki par jebkuru no mūsu cilvēku senčiem.
Performance ir balstīta informācijā, kas iegūta no neinvazīviem zinātniskiem koka stāvokļa mērījumiem. Sensori mērīja koksnes elektrisko pretestību un uztvēra signālus, kas liecināja, ka koka šūnu kodols joprojām ir aktīvs. Mākslas darbs koncentrējas uz koka gada gredzeniem kā dzīvības nepārtrauktības metaforu. Senais koks attēlots kā laika kodēšanas rīks un atmiņas glabātājs – sava veida "laika mašīna".
PĀR-DZĪVOT: Saiknes caur kustību pie lūzumpunkta robežas
Performance PĀR-DZĪVOT notika Turkvelas upē un tās krastos, atveidojot sastapšanos ar pārakmeņotajiem kokiem un dzīvības nepārtrauktību. Caur performances dejas aizsargājošām kustībām notiek saziņa starp dabu un cilvēkiem.
Deja upē attēlo kustīgu koku. Māksliniekus iedvesmoja koka iekšējais stāvoklis, kas rekonstruēts no uztvertajiem datiem. Dejojot Turkvelas upē, mākslinieku ķermeņi saplūst ar to atspulgiem ūdenī.
SINA SIRI NINA JIBU
Performance SINA SIRI NINA JIBU norisinājās uz Šelas ciema piekrastes māju jumtiem. Nosaukumu iedvesmojuši svahili valodas uzraksti, kas atveidoti uz performancē izmantoto khangu tekstiliju platajām malām. Tulkojumā tas nozīmē "Man nav noslēpumu, bet man ir atbilde". Performancē piedalījās Anidanas bērnu centra skolēni, kuri, iepazinušies ar projektā izmantotajām datu vākšanas metodēm no kokiem, interpretēja baobaba vēstījumu. Anidanas radošo jauniešu performatīvā deja ir veltījums baobabam, tā gudrībai un izturībai, kā arī mūsu centieniem veidot jauna līmeņa dialogu ar dabu, akcentējot tās izpratni, aizsardzību un izpēti.
UKITAKA NIFURAHISHA, NIPE YA SIKUKUU
Performance notika Lamu salas pludmalē, kur aug baobaba koki, pretī Indijas okeānam un Mandas salai. Sensoru uztvertie mērījumi tika pārvērsti rakstos uz khanga tekstilijām – simboliskajiem Svahili piekrastes audumiem. Garāmgājēji varēja uzdot jautājumus un pārvietoties pāri darbam, kļūstot par daļu no komunikācijas ar baobabu. Khanga audumu instalācija veicināja saikni starp kokiem un cilvēkiem.
Vārdi, kas uzrakstīti uz khanga tekstiliju platajām malām, gadsimtiem ilgi bijuši simbolisks saziņas līdzeklis, kas pauž valkātāja noskaņojumu. Instalācijas nosaukums ir uzraksts uz vienas no khanga tekstilijām. UKITAKA NIFURAHISHA, NIPE YA SIKUKUU svahili valodā nozīmē “Ja gribi, lai esmu laimīgs, dod man brīvdienas dāvanu”.
Instalācijai tika izmantotas aptuveni 500 khanga tekstilijas.